۱۵ آبان ۱۳۹۰، ۱۲:۲۸

گزارش خبری/

برپایی آئین با شکوه ایام مسلمیه / عظمت ناشناخته مسلم بن عقیل(ع)

برپایی آئین با شکوه ایام مسلمیه / عظمت ناشناخته مسلم بن عقیل(ع)

شهرری - خبرگزاری مهر: بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) که بنابر روایاتی زیارتش چون زیارت امام حسین(ع) است مملو از عاشقان اهل بیت و عصمت و طهارت(ع) شد و بوی محرم گرفت تا در غم شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) بگرید.

بنا به سنت دیرینه جمعی ازهیئتهای عزاداری از سراسر کشور درایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین(ع) به شهر کوفه به مدت سه شب در قالب دسته‌های سوگوار به حرم مطهر مشرف شده و به برگزاری مراسم عزاداری ‌پرداختند.

دسته های سینه زنی، شامگاه شنبه در شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) در صحن های حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی را به یاد نخستین شهید واقعه کربلای حسینی برپا کردند؛ حضور هیئت‌های مذهبی و مردم خداجو در قبله تهران به اوج خود رسیده بود.

از ساعات نخستین شب شهادت حضرت مسلم(ع) تمام راههای منتهی به بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) مملو از اقشار مختلف مردم و دسته‌های عزاداری بود.

این مراسم باشکوه معنوی که از پنجشنبه شب، 12 آبانماه آغاز شده بود، تا 14 آبانماه و پاسی از شب ادامه می یابد تا اندکی از صلابت، شجاعت و ایثار مسلم(ع) پاس داشته شود.

عظمت ناشناخته شخصیت حضرت مسلم(ع)

عظمت شخصیت حضرت مسلم (ع) هنوز برای بسیاری از ما مشخص نشده است، در مورد مأموریتی که امام حسین(ع) به ایشان محول کرده و وقایعی که در کوفه برای حضرت مسلم (ع) اتفاق افتاده مطالبی گفته و نوشته شده اما همچنان، گذشته ایشان از نظرها پنهان مانده است.

"شیخ صدوق" در کتاب "امالی" از "ابن عباس" روایت می ‌کند که علی بن ابیطالب(ع) به رسول خدا(ص) عرض کرد: تو عقیل را دوست می‌داری، فرمود: آری، من عقیل را به دو دلیل دوست دارم : اول اینکه عقیل را برای وجود خودش دوست می‌دارم و دوم برای این که ابوطالب او را دوست داشت، دوست می ‌دارم. بدان که پسر عقیل در راه محبت پسر تو به شهادت خواهد رسید و چشمان مومنان در عزای او اشک بار خواهد شد و فرشتگان مقرب الهی بر او درود خواهند فرستاد.

سپس رسول خدا گریه کرد، آنچنان که اشک بر گونه‌ های مبارک ایشان نشست و فرمود: به خدا پناه می ‌برم و شکایت می ‌کنم از آنچه بعد از من با اهل بیت(ع) من خواهد شد.

نکته جالب توجه در مورد این روایت آن است که رسول گرامی اسلام (ص) سالها پیش از تولد حضرت مسلم (ع) این سخنان را در مورد او به زبان آورده است.

حضرت مسلم بن عقیل (ع)، جوانمردی از حجاز بود که بی ‌تردید یکی از تأثیرگذارترین شخصیتها در واقعه عاشوراست . وی  پسرعمو و داماد(شوهر خواهر) امام حسین(ع) بود، وی دو پسر و یک دختر داشته است که دو پسرش را همراه با خود به کوفه می ‌برد اما همسر و دخترش به همراه کاروان امام حسین(ع) راهی کربلا می ‌شوند.

مسلم بن عقیل(ع) بعد از ورود به کوفه و مشاهده شرایط حاکم بر این شهر، پسرانش را به "شریح قاضی" می ‌سپارد که بعد از شهادت مسلم و واقعه عاشورا، اتفاقات جانسوزی برای طفلان حضرت مسلم(ع) پیش می آید که در تاریخ مشهور است.

کشتن مهمان را به دور از جوانمردی می دانم

حضرت مسلم بعد از ورود به کوفه به خانه "مختار" رفت اما از شب دوم در خانه"هانی بن عروه" مسکن گزید؛ هانی بیمار بود، روزی "ابن زیاد" برای عیادت از هانی به خانه او رفت، هانی بن عروه از حضرت مسلم (ع) خواست تا در یک لحظه مناسب "ابن زیاد" را از پای درآورد؛ حضرت مسلم (ع) با وجودی که چنین فرصتی را پیدا کرد اما از این کار امتناع ورزید و در پاسخ "هانی" فرمود: من کشتن مهمان را به دور از جوانمردی می دانم.

درسهای زندگی و شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع)  راهگشای نسل جوان

بی ‌تردید درسهایی که در زندگی و شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) نهفته است، امروز نیز می ‌تواند برای ما به ‌ویژه برای نسل جوان راهگشا باشد.

افزایش مشارکت هیئتهای مذهبی شهرری در این مراسم، یکی دیگر از تأثیرات اجتماعی این مراسم است که اعضای این هیئتها بعد از مراسم در شهر پخش می ‌شوند و می ‌توانند پیام مراسم را به دیگران انتقال بدهند.

شیعه واقعی باید فرهنگ اهل بیت(ع) را بشناسد و به آن معرفت داشته باشد؛ تبلیغ وابلاغ فرهنگ اهل بیت(ع) وظیفه دیگر شیعه است و در نهایت عمل به آنچه اهل بیت علیهم السلام خواستند تکمیل کننده این صفات است؛ حضرت مسلم (ع) تمام این ویژگیها را داشت و در سخت ‌ترین شرایط بدون آنکه گامی به عقب بردارد، تا آخرین لحظه در برابر دشمنان امام حسین(ع) مقاومت کرد تا به شهادت رسید.

بسیاری از ویژگیهای شخصیتی حضرت مسلم در زندگی امروزی ما نیز می ‌تواند به عنوان سرمشق و الگو مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان مثال یکی از خصلت‌های مؤمن، وفای به عهد است که حضرت مسلم(ع) در سخت‌ترین شرایط، حتی زمانی که تنها مانده بود، بازهم به عهدی که با امام حسین(ع) بسته بود، وفادار ماند و درحالی که یکه و تنها مانده بود به شهادت ‌رسید.

..................................

علیرضا مهدی زاده

کد خبر 1453584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha